YOGA

Vägen in till dig själv genom kroppen

 Prova dig fram, vad passar dig bäst?


Hatha yogan är aktivt fysisk med styrka, stabilitet och balans. Solhälsningen görs liksom stående, sittande och liggande positioner mde vilsam Savasan i slutet. Stor vikt läggs på att det är hälsosamma rörelser för kroppen för att undvika skador. Även andra yogiska metoder som pranayama (andningsövningar) och olika meditotationstekniker tillämpas. 


Yin yogan är stillsam och inkännande med fokus på bindväv och med inspiration av meridiansystemet i traditionell kinesisk medicin. Den anpassas efter din kropp och är mestadels sittande och liggande i positionerna 3-5 minuter. Mycket av det fysiska fokuset ligger på höft och rygg. Det släpper på anspänning och sänker stressnivån.


Restorative Yoga handlar om att ge dig själv förutsättningar till återhämtning genom djup vila. Detta uppnås genom att placera kroppen i olika postioner där kroppen stöttas av många former av material som bolster, filtar och kuddar. Genom att stanna länge i postionerna inverkar det på andning, sinnet och nervsystemet som i sin tur skickar ut signaler som verkar avpännade djupa vävnaden.

Genom yogan kan du befria dig från hållande och anspänning i den fysiska kroppen. Där det finns stagnation öppnar du upp och ger frihet för andetaget och livskraften att flöda. Du ges utrymme för mental frigörelse och kan ge dig själv tillåtelse att vara Du, i Din fulla kraft, bortom förväntningar och skapade bilder om verkligheten. I yogan används olika tekniker, bl.a. yogapositioner, andningsövningar och meditationstekniker för att skapa en utforskande och medveten närvaro. Med ökad kropps- och självkännedom nyanseras ditt förhållningssätt till dig själv och din omgivning. Du kan få förnimma dig själv i Livets famn. Den Livsskapande kraften upplevs genom vår krop. Yogan är en väg att skapa en medvetenhet om vem Du är och hur du lever ditt liv.

Du påminns om att du är en skapande varelse med fria val och ansvar.



                             

Schema vt 2021

MÅNDAG 17.30-18.45 Yin yoga

                19.15-20.30 Hatha yoga


TISDAG    19.00-20.00 Happy Power Walk

                19.00-20.15 Hatha yoga män-Darko


SÖNDAG  16.45-18.00 Yin yoga

                18.30-19.30 Gong Bad



                

Praktiskt


Hälsa: Kom helt frisk! Har du fyskiska besvär som kan inverka på ditt utövande, berätta gärna så jag kan ge dig tips om hur du kan anpassa för just dig.


Kläder: Ha bekväma kläder. På Hatha yogan kan du bli varm men på Yin yogan och Restorativ går pulsen ner likaså kroppstemperaturen så anpassa klädsel. 


Matta: Du får gärna ha din egen matta med anledning av pandemin. Det finns att låna och det finns till försäljning.


Tänk : Undvik mat ca 90min innan klass och 30min för dryck. Lyssna alltid på din kropps signaler och anpassa så att yogan passar just dig efter rådande behov.


Bokning: Om någon klass du vill gå på är full, hör av dig till mig för en reservplats. Kom ihåg att avoka din plats i tid, så att de i reservkön har möjlighet att hinna komma.

Nybörjare


Alla kan yoga! Det är inte alltid du är stel utan anspänd. Det är en skillnad. Du kan alltid hitta något som passar dig. Prova de olika formerna. Det går jätterbra att kombinera och välja vilken yoga du ska gå på beroende på vad dina behov är för den dagen eller veckan. Har du haft en utmanande vecka såväl fysiskt som mentalt, kanske väljer du en lugnare form. Behöver du få energin att flöda mer, kanske du väljer Hatha yoga. 


Yin Yoga och Restorativ kan du gå på helt utan förkunskaper. Hatha yoga är det bra att börja med klasser för nybörjare. Ibland kan man behöva gå ett par gånger för att uppleva vad yogan kan ha för effekt.